Aktem prawnym, w którym uregulowano tryb i regulacje dotyczące awansów w Służbie Celnej jest Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 lutego 2017 r. w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.
Awans funkcjonariusza na wyższe stanowisko służbowe zawsze następuje na wniosek, który składa się do kierownika jednostki organizacyjnej. Uczynić to mogą:
- dyrektor komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych – w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę w tej komórce;
- naczelnik urzędu celno-skarbowego albo urzędu skarbowego – w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę w izbie administracji skarbowej, który realizuje zadania odpowiednio w urzędzie celno-skarbowym albo urzędzie skarbowym;
- bezpośredni przełożony, z zachowaniem drogi służbowej – w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę w izbie administracji skarbowej.
Złożenie wniosku o awans może nastąpić w przypadku, gdy:
- w ocenie okresowej lub opinii służbowej funkcjonariusza ustalono ogólny poziom realizacji zadań na stanowisku służbowym „na poziomie oczekiwań” albo wyższym;
- funkcjonariusz wzorowo wypełniał obowiązki służbowe lub przejawiał inicjatywę na dotychczas zajmowanym stanowisku służbowym;
- funkcjonariusz uzyskał pozytywny wynik oceny zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na wyższym stanowisku służbowym.
Wniosek taki musi być zaakceptowany przez kierownika jednostki organizacyjnej. Jest on realizowany z pierwszym dniem kolejnego miesiąca.